Diakonin hjälper då nätverket brister

Den största enskilda orsaken till att människor kontaktar diakonin är ekonomiska bekymmer. Men ledande diakonitjänsteinnehavare Kerstin Borg poängterar att ett besök hos en diakon ger mer än bara ekonomisk hjälp.

Fyra kvinnor och en man står i en gles klunga. I bakgrunden finns ett träkors på en tegelvägg.

Vasa svenska församlings diakoner och diakoniarbetare. Från vänster: Maria Zuglian, Susanne Blomqvist, Kerstin Borg, Kjell Blomberg och Ann-Kristin Bengs.

Diakoni handlar om att tjäna och visa omsorg och diakonin vill hjälpa människor till en hållbarare livsstil. Ledande diakonitjänsteinnehavare Kerstin Borg poängterar att ett besök hos en diakon ger mer än bara ekonomisk hjälp.

– Ibland är man väldigt trött vid en ekonomisk kris. Vi försöker vara medvandrare och hitta olika stödpunkter som samhället ger samt handleda och vägleda.

De senaste åren har diakonin i Vasa svenska församling satsat mycket på detta.

– Vi pushar våra klienter att söka sina bidrag och sedan går vi med vid behov och hjälper till så de kommer med i rullorna. Sen är vi ett stöd tills situationen stabiliserar sig. Det känns som om det många gånger är det som bär framåt mycket mer än den tillfälliga ekonomiska hjälpen, säger Kerstin.

Samtal och själavård

Diakonins hjälp är tänkt som ett komplement till samhällets hjälp. Utkomststöd söks via Folkpensionsanstalten och kompletterande utkomststöd via socialen. Till diakonin kan du vända dig då du prövat alla andra vägar. Alla klienters ekonomiska situation utreds och utvärderas regelbundet. För att få ekonomisk hjälp via diakonin behöver du inte höra till församlingen.

Du behöver inte ha ekonomiska bekymmer för att kontakta en diakon. Du är kanske mitt uppe i en livskris och känner att du behöver prata med någon utomstående. Det kan handla om till exempel skilsmässa, arbets-
löshet eller en nära anhörigs död.

– Folk tar också kontakt för själavårdssamtal. Det kan vara förebyggande samtal om man känner oro inför någonting eller så kan det vara ett akut samtal om man är mitt i en kris eller en utmanande livssituation. Men det kan också röra sig om andlig vägledning, säger Kerstin.

För diakonerna är tron en självklar grund men för den som tar kontakt kan tron vara ett stort frågetecken. Du behöver inte vara troende för att ta kontakt om själavårdande samtal.

Diakonerna ordnar också till exempel gruppverksamhet som ett led i att lindra ensamhet och isolering. Under coronapandemin när gruppverksamheterna har haft paus har diakonerna försökt ringa upp till exempel personer som besöker pensionärsluncherna regelbundet. Kerstin tror att äldre människor med mera livserfarenhet ändå kan ha haft lättare att klara av isoleringen i våras än yngre människor.

– Vi har märkt av en ökad förfrågan efter själavårdssamtal från ensamma människor. Vi ser också att de som tidigare haft psykisk ohälsa har fått det tyngre, säger Kerstin.

Den ekonomiska hjälp som diakonin ger är:
Hjälp med räkningar
Om du råkat ut för olyckor, plötslig sjukdom, karens, skilsmässa, permittering, att en hushållsapparat gått sönder, vräkning eller skuld kan du enligt prövning beviljas hjälp för att betala en räkning. En förutsättning är att du anhållit om stöd från samhället först.

Köpkort
Diakonin kan bevilja köpkort till:
• barnfamiljer enligt prövning
• den som råkat ut för katastrofer, plötslig sjukdom, karens, skilsmässa, permittering, att en hushållsapparat
gått sönder, vräkning eller skuld.
Hjälpen är tillfällig och för en viss tid.

Matkass från matbanken
Produkterna i matkassen kommer delvis från EU och delvis köps de in. För att få en matkass från matbanken behöver du ett matkasspass som skrivits ut av en diakon.

Avgiftsfri lunch
Vid lunchen får du dela måltiden med andra. Stämpelkort som berättigar till lunchen löses ut i förväg av diakoniarbetarna. Luncherna hålls kl. 12–13 på följande ställen:
• tisdagar i Korsnästågets församlingscenter
• onsdagar i Dagcentralen A-kilta
• torsdagar i Brändö församlingsgård

För att få hjälp från diakonin
• Förutsätts ett personligt besök hos diakonen på ditt område.
• I samband med att ansökningsblanketten fylls i finns det möjlighet att konfidentiellt diskutera livssituationen.
• Ta med det senaste utlåtandet om utkomststöd från FPA eller andra dokument över dina inkomster och utgifter t.ex. de senaste 3 månadernas kontoutdrag.
• Diakonimottagningar finns i olika delar av Vasa och klienter vänder sig till den mottagning som finns närmast hemmet. Om du är osäker vilket område du hör till kan du ringa vilken mottagning som helst och fråga eller skicka e-post till vasa.diakoni@evl.fi. Mottagning endast via tidsbokning.
• Diakonimottagningarna finns på följande platser:
- Vasaesplanaden 3 E våning 2 (044 480 8361)
- Brändö församlingsgård (044 480 8366)
- Sundom prästgård (044 480 8364)
- Roparnäs församlingsgård (044 480 8363)

Föreningar som ger mathjälp
Mathjälp Vasa och Vaasan Lähimmäisyhdistys samarbetar och får sin mat från butikers överskottslager. Maten kanske närmar sig utgångsdatumet eller så finns stora partier som inte gått åt.

Föreningen Mathjälp Vasa
För att få den här hjälpen behövs ingen identifikation. Maten delas ut kl. 14 på följande platser i Vasa:
• Måndagar: Logistikcentralen, Handelsesplanaden 22
• Tisdagar: Dragnäsbäcks kyrka, Gerbyvägen 27
• Onsdagar: Ristikka, Fräsargatan 2
• Torsdagar: Vaasan helluntaiseurakunta, Stationsgatan 24
• Fredagar: Logistikcentralen, Handelsesplanaden 22

Vaasan Lähimmäisyhdistys
Föreningen kör hem matkassar åt behövande om man t.ex. inte kan hämta mathjälpen själv från Mathjälp Vasas utdelningspunkter.

Text och foto: Johanna Backholm.

Artikeln har publicerats i församlingstidningen Kyrknytt nummer 4/2020.

Wed Dec 09 09:31:00 EET 2020