De vackraste julsångerna på Youtube

Snötyngd grankvist. Text: De vackraste julsångerna på Youtube: Vasa svenska församling.

Vasa svenska församling sänder en inspelning av De vackraste julsångerna för barnfamiljer från Brändö kyrka 12.12 kl. 16 och strömmar De vackraste julsångerna från Sundom kyrka 20.12 kl. 18 på Youtube. Sångtillfället i Trefaldighetskyrkan faller bort. Orsaken är begränsningarna för hur många personer som får samlas på grund av coronaviruset.

Länk till De vackraste julsångerna för barnfamiljer i evenemangskalendern

Länk till De vackraste julsångerna i Sundom kyrka i evenemangskalendern

Tillfället från Brändö kyrka är familjevänligt med barnvänliga allsånger från De vackraste julsångerna häftet. Gerby barnkör sjunger tre sånger och Hanna Jern sjunger Himlen i min famn som solosång. Programvärd är Anders Lundström.

– Vi har plockat in Medarrbetarkören som skulle ha uppträtt i Trefaldighetskyrkan i programmet i Brändö kyrka och gjort en intressant helhet. Det blir inte en konsert utan tanken är att man ska kunna sjunga med hemifrån, säger kantor Monica Heikius.

Hämta ett sånghäfte

De vackraste julsångerna sånghäften finns att hämta från K-market i Sundom, huvudbiblioteket, Minimani, Trefaldighetskyrkan som är öppen tisdag till fredag kl. 13–15 och pastorskansliet. Det går bra att ta en större knippe och ge åt grannar och vänner också. Med hjälp av sånghäftet är det lätt att sjunga med i sångerna via webben men sånghäftet kan också användas för egna sångtillfällen med den närmaste kretsen under julen.

I De vackraste julsångerna från Sundom kyrka stöds allsången av Sundomkören som också sjunger några egna sånger. Lotta Borg sjunger sångerna Julefrid samt Sprid ditt ljus och Liam Gädda sjunger en solosång. Malin Lindblom leder programmet och håller också en andakt.

Monica Heikius konstaterar att det begränsade antalet personer som får samlas påverkar programmet men inte humöret.

– Vi har en bra sammanhållning och gemenskap som jag hoppas förmedlas till tittarna via skärmarna. Vi har tvingats reagera snabbt och organisera om oss, men vi hoppas att församlingsborna också kan njuta av De vackraste julsångerna och får julstämning på det här sättet, säger Monica.

– Vi gör vårt bästa för att göra tillfällena levande och intressanta.

Kollekt för barn i u-länder

På De vackraste julsångerna brukar en kollekt upptas för att stöda Finska Missionssällskapets arbete för barn i u-länder. I år kan bidraget ges via olika digitala kanaler. Info hittas på webbsidan på De vackraste julsångernas webbsida.

Länk till webbsidan De vackraste julsångernaÖppna länk i ny flik

2020-12-09 09:45:00.0