Anita och Maj-Len trivs i köket

Anita Jylhä och Maj-Len Karlsson är glada åt att kunna hjälpa till med serveringen på diakonilunchen varannan torsdag. De ser inte uppgiften som betungande utan anser att den ger mera än den kostar.

Två kvinnor tittar glatt på varandra.

Det märks att Anita Jylhä och Maj-Len Karlsson trivs tillsammans på sitt frivilliguppdrag vid diakonilunchen i Brändö.

När Anita Jylhä fick frågan om hon kunde hjälpa till med serveringen vid diakonilunchen i Brändö församlingsgård för ungefär sju år sedan svarade hon direkt ja. Det är ett beslut hon inte ångrat en enda gång sedan dess.

– Det är roligt att träffa människor, att göra lite välgörenhet utan att göra så stor affär av det, säger Anita.

Maj-Len Karlsson kom med i matutdelningen för ungefär tre år sedan.

– Jag tänkte att nog kan jag fara, jag har ju inget annat speciellt just då, säger Maj-Len.

Anita och Maj-Len hjälper till vid diakonilunchen för medellösa varannan torsdag förmiddag, då det är svenska församlingens tur att ansvara för diakonilunchen. Matutdelningen sköts varannan gång av svenska församlingen och varannan gång av finska församlingen.

Till arbetsuppgifterna hör att ta emot maten, skära upp bröd och bre smörgåsar, plocka fram kärl, portionera ut maten, diska och torka av borden efteråt.

– Det finns alltid något smått att göra. Vi fyller på mjölken och kollar att det finns tillräckligt med kärl och bröd, säger Maj-Len.

– Och så försöker vi hinna prata lite med matgästerna också, säger Anita.

Det är Anita som är den pratglada och oftast är det hon som serverar maten medan Maj-Len jobbar i bakgrunden.

– Våra gäster är så tacksamma och glada åt lunchen. Det är inte bara maten som är viktig för dem utan också samvaron, säger Anita.

– Och de känner igen oss. Om vi ses på stan hälsar de alltid på oss.

Plastlådor innehållande mat radade på ett bord. Man ser också armarna av en människa.

När restriktionerna på grund av coronapandemin har hindrat matgästerna från att samlas, har de istället fått en matlåda med sig hem.

Maten tillreds i församlingarnas kök på Skolhusgatan. Brödet får församlingarna från Prisma. På luncherna deltar ungefär 10–15 personer per gång. De flesta är män, men det finns också några kvinnor bland matgästerna. För att få lunchen behövs ett matpass, som fås av församlingens diakoner.

– Torsdagarna är väldigt viktiga för mig, det här är mitt program på torsdagarna, säger Maj-Len.

– Man får mera tillbaka än man ger, och så får vi också en liten portion av det andliga på samma gång, säger
Anita.

Med andlighet syftar Anita på andakten som hålls av församlingens diakon i början av lunchen.

– Vi får så mycket tillbaka, det har också en viktig social funktion för oss, säger Maj-Len.

Text och foto: Johanna Backholm

Artikeln har ingått i församlinstidningen Kyrknytt nummer 4/2020.

2021-01-07 10:44:00.0