Ekofastan påminner oss om hur viktigt det är att vårda vatten

På askonsdag 17.2 inleds kampanjen Ekofasta. Temat för årets kampanj är Vårda vattnet!. Årets kampanj uppmärksammar hur vi kan vårda de vattendrag som finns runt omkring oss.

Illustration av vatten i olka former såsom sjö, dusch, nappflaska. Text: Vårda vatten. Ekofasta.

Ekofasta är Evangelisk-lutherska kyrkans fastekampanj som lyfter fram omsorgen om miljön. Med kampanjen vill kyrkan inspirera finländare till en livsstil i linje med hållbar utveckling och som stöder klimatneutralitet. Kampanjen pågår under hela fastetiden fram till påsken.

I år syns kampanjen främst på sociala medier. Temat behandlas i en rad poddar som lyfter fram olika aspekter på miljöfrågor i relation till vatten; kemikalier, mikroplast, vattenbrist, fiske och vattnets betydelse för människor. Poddarna publiceras på ekofastans webbplats varje tisdag under fastan. Det första avsnittet publiceras på askonsdag 17 februari.

Poddar om smartfisk och vatten av olika kvalitet

– I Finland importerar vi väldigt mycket fisk, till exempel lax och tonfisk, medan vi glömmer bort att våra egna hav är fyllda med ätbara fiskarter. Att äta mer vildfångad fisk från Östersjön skulle göra fiskkonsumtionen mer hållbar och gynna havet, berättar Anita Storm, ekologirådgivare på Marthaförbundet, i den podd som publiceras på askonsdagen då kampanjen inleds.

Anna-Lena Särs är missionär i Senegal på Afrikas västkust och arbetar för tillfället som vikarierande missionssekreterare i Vasa svenska församling. Hon berättar tisdag 23 februari om vattensituationen i Senegal och om Finska Missionssällskapets vattenprojekt i landet.

– På plats i Senegal använder jag tre olika slag av vatten: kranvatten för dusch och tvätt, matlagningsvatten som består av filtrerat kranvatten och dricksvatten som oftast är köpt mineralvatten.

Största delen av poddarna har producerats av innehållsproducent Hanna Löfholm. En podd har gjorts i samarbete med Marthaförbundet och en med Johannes församling i Helsingfors.

Andrum om vatten

Nytt för i år är att ekofastan uppmärksammas i en radioandaktsserie. Talare i serien är bland andra Hilkka OlkinuoraClaus Terlinden och Ilkka Sipiläinen. Andakterna sänds som Andrum måndag-fredag 15-19 mars klockan 6.54 och 9.54. Inom ramen för ekofastan ordnas också i år ett par retreater på retreatgården Snoan 12-14 mars och 26-28 mars ifall det är möjligt inom ramen för rådande coronarestriktioner.

Ekofastekampanjen ordnades första gången 2012 som en tvåspråkig kampanj. Den svenska kampanjen har genomförts parallellt alla år utom ett och under samma tema, men ofta med anpassat material och med andra samarbetspartners än på finska. I år genomförs kampanjen på svenska i samarbete med Marthaförbundet, Johannes församling, Kyrkan i Helsingfors och Finska Missionssällskapet.

Länk till ekofastans webbsidaÖppna länk i ny flik

Källa: Kyrklig tidningstjänsts pressmeddelande 10.2.2021.

2021-02-10 11:13:12.0