Påskens Kyrknytt delas ut 18 mars

I det här numret av Kyrknytt gör Jimmy Österbacka och Kent Danielsson ett försök att beskriva det obeskrivbara kristna mysteriet, hur Gud kan beröra på sätt som övergår vårt förstånd.

Man blundar och som sitter på knä framför ett litet altare.

Jimmy Österbacka vid familjens böneplats på vinden. Foto: Camilla Andersson.

Jimmy Österbacka och Hanna Klingenberg förenas av sitt intresse kring kristen mystik. Österbacka är präst i Pedersöre församling och jobbar på en doktorsavhandling där kristna mystiker får mycket utrymme. Hanna Klingenberg skriver för Kyrknytt och är redaktör för tv-programmet Himlaliv. I Kyrknytt presenteras en del av en brevväxling mellan Jimmy och Hanna kring temat mystik.

I en annan artikel får vi läsa om informatör Johanna Backholms första tysta retreat. Hon tyckte det var skönt med tystnaden, men svårt med andningen under meditationen. Den vackra inredningen med ikoner, ljus och stilla musik ledde tankarna till ett kloster.

I det här numret av Kyrknytt talar prästen Kent Danielsson om tystnaden som en väg att hitta fram till ett djupseende, där man ser på tron och teologin på ett nytt sätt. Ibland räcker inte orden till för att beskriva Gud. Men när vi går in i tystnaden kan vi möta Honom helt ordlöst.

Längst bak i tidningen finns en intervju med Janek Bergman som är en av handle­darna på ungdomsstationen Klaara i Vasa. Han är socialhandledare och har omkring 20 träffar med ungdomar varje vecka. Bergman berättar att personalen på ungdomsstationen ofta får inleda med att berätta för de unga att det är okej att ha känslor och gråta ut eller på andra sätt uttrycka dem. Det gäller speciellt unga män som ofta bär på känslor som inte blivit definierade eller accepterade.

Länk till påskens Kyrknytt 2021 i digital formÖppna länk i ny flik

Påskprogrammet

Församlingens verksamhet under påsken påverkas av coronarestriktionerna. De flesta tillfällena strömmas på församlingens Youtubekanal. Påskprogrammet finns i Kyrknytt och matas också in i evenemangskalendern på webben.

Länk till Vasa svenska församlings evenemangskalender på hemsidan

Länk till Vasa svenska församlings YoutubekanalÖppna länk i ny flik

Kyrknytt delas ut18 mars

Påsknumret av Kyrknytt delas ut 18.3 av Posten till alla svenska hushåll i Vasa utan reklamförbud. Om du inte får tidningen kan du beställa den avgiftsfritt. Du kan också ge tips på artiklar som du vill läsa eller intressant personer som du vill att presenteras i Kyrknytt.

Länk till webbsida med beställningsblankett, tipsblankett samt tidigare Kyrknytt nummer av Kyrknytt

Läs artiklarna som webbnyheter

Alla artiklar som ingår i Kyrknytt publiceras också på vår webbsida.

Länk till nyhetssida med Kyrknytt artklarÖppna länk i ny flik

2021-03-16 12:49:00.0