Att utöva tystnad varje dag

Att utöva tystnad och meditation är att ge sig själv för att låta sig fyllas. Då kan man återfå ett djupseende som gått förlorat och se helt andra saker.

Man framför ett altare.

– Den västerländska människan har slutat öva sig i tystnad. Det har lett till att vår kultur, inklusive kyrkan, har förlorat sitt djupseende, säger Kent Danielsson.

Kent Danielsson mediterar så gott som dagligen. Det har han gjort i över 50 år. I dag är Kent Danielsson ett av de stora finlandssvenska namnen inom kristen djupmeditation och Kent har fungerat som ledare vid otaliga retreater med kristen djupmeditation eller trinitarisk djupmeditation som han också gärna kallar det. Kent har också varit ledare på retreater vid Alskathemmet flera gånger.

På 1960- och 70-talet fanns det inget som hette kristen djupmeditation eller meditation överhuvudtaget i den lutherska kyrkan i Finland. Kent som då var ung började med yoga. Den första impulsen till meditation fick han av sångaren och låtskrivaren George Harrison.

– Det var så det började. Samtidigt hade jag några djuperfarenheter som gjorde att jag så småningom sökte mig till kyrkan, säger Kent.

Kent studerade vid teologiska fakulteten vid Åbo Akademi och kom i sakta mak att betrakta studierna som teologisk arkitektur. Det var intressant, mycket fascinerande och roligt. Men, som han uttrycker det, ”det fanns inga verktyg att flytta in i huset”.

– Det var liksom trosbyggnader på pappret.

– Under en tid tröstade jag mig med att besöka studentmissionens samlingar och där blänkte det ibland till bakom kulisserna, säger han.

Parallellt med studierna och studentmissionens samlingar upptäckte Kent att de kristna medeltida mystikerna till stora delar beskrev hur man flyttar in i det vackra huset.

– I deras berättelser lyste det mellan raderna. Det var alltså någon hemma i den vackra arkitektoniska lärobyggnaden. Och jag ville flytta in.

Tystnaden är viktig

Under studierna kom Kent i kontakt med Hans Hof som under tidigt 70-tal introducerade kristen djupmeditation i Norden och också byggde upp meditationscentret Berget i Rättvik, Sverige. Kent ville lära sig mera och på den vägen har han vandrat hela sitt vuxna liv.

– Har man stigit in under taket till lärobyggnaden så förändras ens syn på vad kristen tro är. Det är liv och liv i övernog, säger Kent.

Kent är en berättelsernas man och han vill gärna förklara med historier och liknelser. Ett sätt att betrakta kristen djupmeditation är att beskriva den som ett djupseende som man når via tystnaden.

– Den västerländska människan har slutat öva sig i tystnad. Det har lett till att vår kultur, inklusive kyrkan, har förlorat sitt djupseende, säger Kent.

Människan har två ögon och tack vare det har vi ett djupseende. Om vi förlorar det ena ögat så förlorar vi förmågan till ett bra djupseende. Det är samma sak med vår kunskap. Vi har kvar vår metodiska, analytiska förmåga. Men vi har slutat att öva oss i tystnad och upphört att öva oss i kontemplation. Färdigheten försvann med klostren, redan före Luthers tid.

– Det fanns en strävan till att ta bort de personliga upplevelserna och kvar blev bara beskrivningarna. Tron hade blivit en tro på en tro.

När man övar sig i tystnad, när man är på retreat och när man mediterar så återerövrar man ett djupseende. Och när man får djupseende så ser man så mycket mer och helt andra saker än utan djupseendet.

Paulus hade djupseendet

Kent säger att en stor del av Paulus brev är skrivna med ett djupseende, med både kunskapens och tystnadens öga. I breven finns ett djup som man inte kan upptäcka med bara ett öga. Samma djup hittas också hos kyrkofäderna och i den teologiska utvecklingen fram till senmedeltiden. Varje text skrevs i tystnad, meditation och bön.

– De är skrivna i en helt annan kontext än bara kunskapens. Om vi inte har förmåga att läsa texterna också med tystnades öga, så missförstår vi dem. Den vetenskapliga kunskapen förändras kontinuerligt. Kunskapen är människans krona och den är oerhört viktig.

Men det finns också ”den lärda okunskapen” som Augustinus benämnde den på 300-talet: Den kunskap som inte formar sig med ord, dogmer eller formuleringar utan är en helt annan sorts kunskap. Det är tystnadens kunskap. Icke-vetandet. Den lärda okunskapen.

När en människa har djupseende kan hon också se Gud i naturen. Hon kan ta ett steg tillbaka och se på det teologiskt byggda huset och inse att hon utan djupseendet aldrig kan förstå vad som döljs bakom dess väggar.

Kent Danielsson

- 67 år. Pensionär sedan år 2017.
- Har vikarierat som kyrkoherde i Brändö-Kumlinge församling de senaste tre åren.
- Har arbetat som präst i hela sitt yrkesverksamma liv.
- Teologie magister. Har en halvfärdig doktorsavhandling som handlar om berättelsen som kunskapsform.
- Familjen består av hustru, fyra barn och två barnbarn.
- Intressen: segling. Planerar redan nu sommarens seglatser som troligen går längs Finlands västkust.
- Har haft polio hela livet. Först barnpolio och sedan vuxenpolio. Vänstra benet fungerar snart inte alls så Kent rör sig med käpp och bil. Polion har gett en livslång övning på att uppmärksamma den egna kroppen. En gåva som Kent tagit med i meditationsövningar.

Litteratur om kristen djupmeditation

Wilfrid Stinissen, ”En bok om kristen djupmeditation”
- Per Mases, ”Den inre trädgården – öppen mot himlen, Om retreat, meditation och kristen mystik”
- Hans Hof, ”Bli mer människa”
- Martin Laird, ”Resa till stillhetens land”
- Franz Jalics S.J.,” De andliga övningarna i kontemplativ form”
- Margareta Melin, ”Tro ditt hjärta om gott”

Läs mer om andlig fördjupning på Borg stifts hemsida.

Länk till Borgå stift webbsida om andlig fördjupning

Se också Kent Danielssons Youtubekanal.

Länk till Kent Danielssons Youtubekanal

Text och foto: Johanna Backholm

Artikeln har ingått i församlinstidningen Kyrknytt nummer 1/2021.

2021-03-24 16:36:00.0