Kaplanstjänst och barnledarbefattning dras in när församlingen sparar

Vasa svenska församling måste spara 117 500 euro år 2022. Inbesparningarna görs genom att en vakant kaplanstjänst dras in, arbetsavtalsförhållandet för en barnarbetsledare inte förnyas och tjänsten som ledare för barnverksamheten ändras från heltid till deltid på 80 procent. Det beslöt församlingsrådet på sammanträdet 23.3.2021.

Gemensamma kyrkorådet i Vasa kyrkliga samfällighet ställde år 2018 omfattande sparkrav på församlingarna och samfälligheten på grund av den dåliga ekonomin. Sparkraven gäller åren 2019–2022 och är för Vasa svenska församlings del totalt 353 000 euro. Detta kan sättas i relation till församlingens totala verksamhetsbudget, som år 2018 var 452 400 euro.

Under åren 2019–2021 har församlingen sparat 235 500 euro. Den största enskilda inbesparingen var avståendet från prenumerationen av Kyrkpressen till alla medlemmar från och med år 2019. Prenumerationen kostade 141 292 euro när den avslutades. Församlingen har också sparat genom att inte besätta en barnledarbefattning i samband med pensionering, förändringar av tjänster och genom att olika verksamhetsformer har sparat i sina verksamhetsmedel.

Församlingsrådet i Vasa svenska församling behandlade sparkraven för år 2022 på sammanträdet 23.3.2021.

Beslutet om inbesparingarna om 117 500 euro år 2022 innefattar följande:

• En vakant kaplanstjänst dras in från och med 1.1.2022. Detta ska ännu godkännas av gemensamma kyrkofullmäktige i Vasa kyrkliga samfällighet.

• Arbetsavtalet för en barnledare upphör 31.7.2021.

• Tjänsten som ledare för barnverksamheten ändras till en deltidstjänst på 80 procent från och med 1.8.2021 med tjänstebenämningen ledare inom småbarnspedagogiken.

• Tjänsteinstruktionen för ledaren för missionsarbete och internationellt arbete förnyas. Tjänstens arbetsbild ändras så att missionsfostran blir tydligare och en del av arbetet förläggs till arbete med konfirmander, unga och unga vuxna samt barnfamiljer.

Vasa svenska församlings kyrkoherde Mikael Forslund kommenterar sparbeslutet så här:

”Det är svåra beslut som församlingsrådet har fattat och det är aldrig en enkel uppgift att skära i personalkostnader. Men jag tycker att vi har fört en bra diskussion och hittat en lämplig nivå i sparåtgärderna. Det känns också bra att vi lyckats sy ihop det här paketet utan att behöva ta till samarbetsförhandlingar. Jag hoppas att de här sparåtgärderna syns så lite som möjligt i verksamheten och att våra medlemmar fortfarande kan känna igen sin egen församling.”

Församlingsrådets viceordförande Olle Victorzon säger så här om församlingsrådets beslut i frågan om förverkligandet av sparkraven.

– Vi har nu beslutat om det sista steget i ett fyraårigt sparprojekt. Församlingens anställda har fått bära ett mycket tungt lass men gjort det på ett mycket bra sätt. I synnerhet har den operativa ledningen visat stabilitet och målmedvetet tålamod i ansträngningarna att minimera nedskärningarnas negativa effekter. Att man hittills lyckats bra bevisas bland annat av att minskningen i medlemsantal är nästan noll – ett utomordentligt resultat jämfört med riksgenomsnittet.

– Först våren 2023 kan vi med facit i hand analysera de verkliga effekterna av inbesparingarna. Ett stort problem som kvarstår är att så stor del av de anställda idag är vikarier eller korttidsanställda vilket försvårar kontinuiteten i arbetet. Dessa problem kan nog delvis ses som resultat av det sparprogram som gemensamma kyrkofullmäktige tog 2017. Ett beslut som upplevdes icke rättvist och inte i överensstämmelse med föreliggande ekonomiska fakta, säger Olle Victorzon.

2021-03-23 20:20:46.0