Trumpet och orgel i konsert med musik från Armeniens stäpper till Europas katedraler

Tarja Viitanen på trumpet och Jimi Järvinen på orgel bjuder på ett mångsidigt program i sommarens första aftonmusikkonsert onsdag 2 juni klockan 19.30 i Trefaldighetskyrkan.

Konsert 2.6 kl. 19.30 i Trefaldighetskyrkan. Delta på plats eller via Youtube eller Sundom tv. I kyrkan ryms 260 personer med beaktande av säkerhetsavstånden.

Länk till konserten på Vaasan suomalainen seurakuntas Youtubekanal

Om artisterna

Tarja Viitanen är vasamusiker, och har fungerat som kantor i Vasa finska församling sedan 2020. Hon utexaminerades 1987 från Sibelius-Akademin som kyrkomusiker och trumpetlärare. Trumpetspelning har hon studerat bland annat under ledning av Erkki Karjalainen, Jorma Rautakoski och Inka Pärssinen.

Viitanen har konserterat i Finland och gjort ett flertal radioinspelningar för Yle. Tarja Viitanen använder trumpeten som en naturlig del av sitt jobb som kantor, såväl på begravningsplan som under gudstjänsterna, och hon har redan ett flertal gånger hunnit konsertera också i Vasa tillsammans med organisten Jimi Järvinen.

Tarja Viitanen håller en trumpet i handen.

Tarja Viitanen.

Jimi Järvinen (f. 1996) påbörjade sina studier i orgelspelning som åttaåring under ledning av Arto Ristolainen. Senare har han studerat för Mikael Heikius, Kalevi Kiviniemi samt organisterna vid Notre Dame-katedralen i Paris, Vincent Dubois och Johann Vexo.

Järvinen inledde sin karriär redan i 11-årsåldern genom att vikariera som kantor i olika församlingar. Sin debutkonsert som organist gav han som 14-åring i Trefaldighetskyrkan. Utomlands debuterade Järvinen som 15-åring genom en konsert i Almudena katedralen i Madrid. Han har också konserterat i Sverige, Tyskland, Ungern och Frankrike. Järvinen konserterar aktivt som solist dels tillsammans med olika körer och orkestrar. Han har också fungerat som organist i domkyrkan i Lappo. För närvarande fungerar Järvinen som konstnärlig ledare för Orgelfestivalen i Lappo.

Jimi Järvinen sitter framför en orgel.

Jimi Järvinen.

Aleksandr Grigorjevitš Arutjunjan (1920–2012)

Trumpetkonsert

• Andante maestoso
  • Allegro energico
  • Meno mosso
  • Tempo I
  • Meno mosso
  • Tempo I
  • Coda

Franz Listz (1811–1886)

Fantasi och fuga ur koralen Ad nos, ad salutarem undam

Sergei Rachmaninov (1873–1943)

Vocalise
Arr. Bernard Dewagtere/Tarja Viitanen

Från Armeniens stäpper till Europas katedraler

Aleksandr Arutjunjan var en armenisk kompositör, och i hans musik hörs starka inslag av folkmusik, zigenarmusik samt det armeniska och ryska melodispråket.

Trumpetkonserten består av sju delar som fogats samman till en helhet, utan pauser. Konserten är full av själfulla och vackra melodier kombinerade med virtuosa och snabba partier. De rytmiska egenskaperna i den armeniska musiken är lätta att känna igen. I denna Vasakonsert torde det vara första gången i Finland, som trumpetkonserten framförs till orgelackompanjemang.

Fantasin och fugan med tematik ur Ad nos ad salutarem undam, är en av Liszts mest betydande och kända orgelverk. Som bärande tematik i detta orgelepos har Liszt genomgående använt koralen "Ad nos ad salutarem undam" ur Giacomo Meyerbers opera Le Prophète. Detta verk i tre delar börjar med ett mäktigt symfoniskt preludium, för att via en lugn mellandel eruptera i en våldsam fugainspirerad final.

Rachmaninovs känsligt vackra Vocalise, framförd med ett mjukt klingande flygelhorn och orgel, förstärker det vackra i denna musik. Melodin tecknar känslor på ett berörande sätt och når klimax i slutet, just innan den avtar och försvinner. Ursprungligen är stycket skrivet för en hög röst med pianoackompanjemang.

Fritt inträde.

Länk till konserten på Vaasan suomalainen seurakuntas Youtubekanal