Medarbetarnas vädjan till beslutsfattare: Öka flyktingkvoten från Afghanistan

Medarbetarna i Vasa svenska församling vädjar till politiker, beslutsfattare, riksdagen och regeringen i Finland att öppna dörrarna till vårt land genom att öka flyktingkvoten från Afghanistan. Vi vädjar till dem att omedelbart underlätta och påskynda processen för afghanska asylansökningar och återföreningen av familjemedlemmar. Vi vädjar till landets beslutsfattare att hjälpa de afghaner som fortfarande försöker ta sig ut ur landet. Må Gud ge vårt lands beslutsfattare mod och vilja att hjälpa de nödlidande.

Ljus i en låda med sand.

Det är med tungt hjärta som vi har följt med händelserna sedan talibanerna tog över makten i Afghanistan. Det råder nu en humanitär kris i landet med en flodvåg av interna flyktingar som fruktar för sina liv.

Vi vill uppmana alla vasabor till att vända sig till Gud i förbön, till att frikostigt ge till pålitliga hjälporganisationer som arbetar i området och till att öppna sina hjärtan för att välkomna invandraren och den nödlidande.

Vi vädjar till politiker, beslutsfattare, riksdagen och regeringen i Finland att öppna dörrarna till vårt land genom att öka flyktingkvoten från Afghanistan. Vi vädjar till dem att omedelbart underlätta och påskynda processen för afghanska asylansökningar och återföreningen av familjemedlemmar. Vi vädjar till landets beslutsfattare att hjälpa de afghaner som fortfarande försöker ta sig ut ur landet. Må Gud ge vårt lands beslutsfattare mod och vilja att hjälpa de nödlidande.

Vi i Vasa svenska församling vill både symboliskt och helt konkret öppna dörrarna för Afghanistan genom en kväll med förbön, ljuständning, och kollekt för nödlidande i Afghanistan. Vi välkomnar speciellt alla afghaner här på orten, och hoppas att på det här sättet kunna visa att vi vill stå vid er sida mitt i ”dödsskuggans dal”. Vi välkomnar vasaborna att göra detsamma genom att komma och tända ett ljus i Trefaldighetskyrkan lördagen den 18.9. kl 18–20.

Länk till evenemanget Tänd ett ljus för Afghanistan i evenemangskalendern

”Tänk på dem som sitter i fängelse som om ni vore deras medfångar, och på dem som misshandlas, som om det gällde er egen kropp”

(Hebr.13:3)

Medarbetarna i Vasa svenska församling genom Maria Zuglian (diakoniarbetare i församlingen)