Gemensamt Ansvar 2023 hjälper unga i en våldsam värld

Insamlingen Gemensamt Ansvar 2023 som öppnas söndag 5.2 samlar in medel för lösning av konflikter och förebyggande av våld bland unga under temat ”De unga i en våldsam värld”.

_V8A5572-net.jpg

Du kan delta i Gemensamt Ansvar insamlingen till exempel genom att ge en slant på bössinsamlingen.

Ungas liv fördystras allt mer av våld och konflikter. År 2021 upplevde 39 000 barn och unga varje vecka våld i skolan. Åren 2015–2021 har det skett en avsevärd ökning i antalet våldsbrott bland unga under 18 år. Den största ökningen skedde i åldersgruppen 12–14 år, hela 134 procent. Siffrorna kommer från skolhälsoundersökningen Skolhälsa 2021 samt ur polisens statistik.

I ungdomsvåldet är alla offer: den mobbade och mobbaren, skolan och hemmet, barnet och föräldern. Både förövaren och offret behöver hjälp”, vädjar Gemensamt Ansvar-biskopen 2023 Jukka Keskitalo.

Både förövaren och offret behöver hjälp

Av intäkterna går 20 procent till Stationens Barn r.f. för att förhindra och motverka skol- och ungdomsvåld genom verksamheten K-0 (”Kiusaaminen nolla”), som syftar till nolltolerans mot mobbning, samt genom gatumedling, där medlarna är professionella inom ungdomsarbetet.

Kvinna med blus som har texten "Aseman lapset" pratar med ungdomar i ett köpcenter.
Det inhemska målet är Stationens Barn, en organisation som arbetar för att främja en trygg uppväxt för barn och unga, familjers välbefinnande och att bekämpa marginalisering. Foto: Stationens Barn.

Teamchef Heikki Turkka från Stationens Barn betonar de vuxnas ansvar: ”Våld ska inte accepteras, men man måste försöka förstå de bakomliggande orsakerna. Vuxna som samarbetar över gränserna är i en nyckelposition då det gäller att lösa konflikter och arbeta mot mobbning. Genom att bemöta de unga med respekt kan man komma till roten av problemet – förstå orsakerna till handlingen och påverka dem. Med stöd från de vuxna har de unga möjlighet att lära sig agera på ett bättre sätt i fortsättningen”.

Klimatkrisen hot mot skolgången

Av intäkterna styrs 60 procent till Kyrkans Utlandshjälps (KUH) katastroffond, som används för humanitär hjälp till de allra mest utsatta människorna i världens katastrofområden. Orsakerna till att hjälpen behövs är oftast naturkatastrofer (torka, översvämningar, stormar, jordbävningar), väpnade konflikter och plötsliga olyckor.

I årets insamling presenteras i synnerhet det hjälparbete som KUH bedriver i Kenya, där de för boskapsskötsel så livsviktiga betesmarkerna håller på att försvinna till följd av torka som förvärrats av klimatkrisen. Den desperata kampen om betesmarker leder till konflikter och våld.

Kvinna samlar hö i ett torrt landskap.
Det är tungt att samla hö och ved. Cheptoyo går sex timmar varje dag i brännande hetta. dagslönen är under 10 cent. Foto: Antti Yrjönen.

”Katastrofernas verkningar berör även barn och unga, då det försämrade säkerhets-
läget och förlusten av egendom får familjerna att ta sina barn ur skolan. Vissa fortsätter sin skolgång i någon annan region, men barnen i de fattigaste familjerna återvänder kanske inte till skolan”, säger Tomi Järvinen, verksamhetsledare vid Kyrkans Utlandshjälp.

Katastroffonden hjälper med medel från Gemensamt Ansvar barn och unga i fem regioner i Kenya att återvända till skolan: målet är att få 41 500 barn och unga i utsatt ställning tillbaka till skolan genom att erbjuda till exempel stödundervisning och psykosocialt stöd. Nödhjälpen används också för att stödja anskaffningen av skolmaterial, skolmat samt ordnandet av sanitetsutrymmen som särskilt beaktar flickornas behov.

Ge en gåva via Vasa svenska församlings insamlingskanaler

Cirka 20 procent av insamlingsintäkterna som samlas in via församlingens insamlingskanaler stannar kvar i Vasa svenska församling och ges till öppenvårdsenheten Avokki som möter och hjälper unga i Vasa.

Donera:

Med MobilePay: 33648

Via nätet: gemensamtansvar.fi/vasaÖppna länk i ny flik

Som girering:
Aktia FI82 4055 0010 4148 41
Nordea FI16 2089 1800 0067 75
OP FI14 5000 0120 2362 28
Använd referensnummer: 305789

Insamlingstillstånd RA/2020/639 och ÅLR/2022/9229.

Evenemang

• Välgörenhetskonsert till förmån för Gemensamt Ansvar 4.2 klockan 19 i Trefaldighetskyrkan

Artister som uppträder: Hans Martin, Håkan Streng, Mari Renvall, Ian Mittilä, Monica Heikius, Hanna Jern och Dan Andersson.

Andakt biskop Bo-Göran Åstrand.

Fritt inträde. Programblad 10 euro till förmån för Gemensamt Ansvar.

Länk till konserten i evenemangskalendernÖppna länk i ny flik

• Festmässa med kollekt för Gemensamt Ansvar

Insamlingen öppnas officiellt söndag 5.2 i Vasa i festmässan klockan 13 i Trefaldighetskyrkan. Kollekt för Gemensamt Ansvar-insamlingen.

Länk till festmässan i evenemangskalendern

Bössinsamling

Frivilliga och anställda samlar medel för Gemensamt Ansvar-insamlingen via bössinsamling i Citymarket Centrums aula.

• torsdag 9.2 klockan 10–16
  • fredag 10.2 klockan 10–16