Borgå stifts kantorer samlas i Vasa – konserterna är öppna för allmänheten

Ett femtiotal kantorer från församlingarna i Borgå stift samlas i Vasa 10–12.1 på Forum för kyrkans musik. Under dagarna har kyrkomusikerna möjlighet att ventilera alltid aktuella frågor såsom rekrytering och hur man som kantor hittar arbetsmotivation. Nyheter som DO-orgeln presenteras och så ordnas konserter och musiktillfällen dit också allmänheten är inbjuden.

Vasa svenska församlings kantorer webb.jpg

Vasa svenska församlings kantorer Monica Heikius, Dan Andersson och Karolin Wargh. Foto: Camilla Andersson.

Forum för kyrkans musik ordnas av Domkapitlet i Borgå stift, Kyrkomusikerföreningen, Finlands svenska kyrkosångsförbundet, Vasa svenska församling och Korsholms svenska församling. Dagarna riktar sig till kyrkomusiker men konserterna och mässorna är öppna för alla:

Konsert i Trefaldighetskyrkan 10.1 klockan 19

Körsert
Medverkande Damkören QuinnTon, Vokalensemblen Röster, Kantorskören, Kvevlax kyrkokör, stråkensemble, Nicklas Buss, elgitarr.

Länk till körserten i evenemangskalendern

Musikal i Korsholms kyrka 11.1 klockan 16.30

Jakten på den försvunna psalmskatten
Medverkande: Barnkörer från Vasa svenska församling, Korsholms svenska församling, Kvevlax församling och Replot församling, Germivox, Korall-kören, vuxensångare från Vasa, dirigent Karolin Wargh. Solister: Alma Westerlund och Michael Wargh. Regi Elin Smedlund, ljud, Tommy Rannanpää.

Länk till Jakten på den försvunna psalmskatten i evenemangskalendern

Mässa i Replot kyrka 11.1 klockan 18

Medverkande: Berndt Berg, Skärikyrkans kör, Skäriblåset

Orgelkonsert i Brändö kyrka 12.1 klockan 10

Dan Lönnqvist framför verk av César Franck.

Länk till orgelkonserten i evenemangskalendern

I körserten på tisdag kväll framförs enbart körmusik. Det blir verk om julen, allmän sakral musik och sånger kring temat natt och vinter. Dessutom framförs några verk av lokala musiker, Patrik Vidjeskogs In Paradisum och Dan Anderssons Lightyears samt Hosianna.

– Jag skrev Hosianna till ett av Brändö kyrkokörs jubileer. I stycket ingår körsång, orgel, elgitarr och stråkar, berättar Dan Andersson.

Man sitter framför en orgel.
Dan Andersson. Foto: Camilla Andersson.

Dan ser mest framemot tematillfället om hur kyrkomusiker ska hitta arbetsmotivation. Han säger att det är en viktig fråga.

– Kraven på kyrkomusiker blir ständigt högre och speciellt efter coronapandemin känns det som om alla vill ordna alla möjliga musiktillfällen, till och med mera än innan pandemin. Det är svårt att inspirera andra om man inte själv får inspiration.

För tillfället är alla kantorstjänster i Korsholms prosteri besatta, antingen av ordinarie kyrkomusiker eller av vikarier. Det finns en tillväxt, men många av de studerande är finskspråkiga. På svenska kan man studera till kyrkomusiker på Novia i Jakobstad och Sibeliusakademin i Helsingfors.

– Det bästa med att vara kantor är möjligheten att uttrycka sig via musiken. Jobbet är ganska fritt och man kan själv långt välja hur man lägger upp verksamheten, säger Dan.

Det bästa med att vara kantor är möjligheten att uttrycka sig via musiken.

Ett av passen på forumdagarna har rubriken ”Orgelpedagogik för barn och unga”. Karolin Wargh och Lisen Borgmästars berättar om arbetet med orgelelever och Kira Lankinen som är musikkonsulent i Västerås stift talar om orgelpedagogik i Sverige och förevisar en så kallad DO-orgel.

– DO-orgeln är ett nytt fenomen och jag har själv inte sett en sådan förr. Det är en sorts piporgel i miniatyr som man kan bygga och ta isär och med vars hjälp man förevisar orgelns uppbyggnad och väcker intresse för orgeln, förklarar Dan.

2023-01-04 10:15:04.0