Borgå stifts expertis på att hjälpa nödställda samlas i Vasa

Diakoner, diakonissor och diakoniarbetare från Borgå stift samlas 6–8.9 i Vasa på stiftets diakonidagar Forum för diakoni. Dagarna ordnas en gång per år och är ett tillfälle för diakoner att ta del av nyheter inom arbetsområdet, inspireras, träffa kollegor samt få andlig fördjupning. Cirka 70 personer deltar i diakonidagarna i Vasa.

Fem kvinnor sitter på en bänk framför ett altare i en kyrka.

Församlingens diakoner välkomnar sina kollegor från Borgå stift till diakonidagar i Vasa 6–8.9.

Vasa svenska församlings ledande diakonitjänsteinnehavare Hanna-Maria Hakala har varit med på diakonidagarna så gott som varje gång men det här första gången hon är med som arrangerar dagarna. Planeringen har pågått ett år och hon gläds åt deltagarantalet.

– Jag tycker själv att vi har ett jätteintressant program, men det bästa är nog ändå att få träffa alla kollegor. Då har man möjlighet att samtala om saker som är utmanande, få idéer och höra hur man gör i andra församlingar.

Programmet består av föreläsningar, workshops, en kvällsmässa. En av föreläsarna är Lisbeth Gustafsson, som är journalist och författare till boken Leva med ovisshet – Samtal om existentiell hälsa. Hon är en återkommande röst i Sveriges radios Tankar för dagen och sedan 2015 hedersdoktor i teologi vid Uppsala universitet. Anne Salovaara-Kero, som är direktör, krismedarbetare och arbetshandledare vid Österbottens kriscenter Valo kommer att prata om att stöda människor i kris. Också biskopen för Borgå stift, Bo-Göran Åstrand deltar.

Diakoner och diakonissor hjälper och stöder dem som lever i svåra livssituationer. Den nöd som tjänsteinnehavarna inom diakonin möter är mångfacetterad och kopplad till exempelvis ensamhet, sjukdom, sorg, ekonomiska svårigheter, missbruk och våld. Förutom att hjälpa till i nöden handlar arbetet också om att påverka orsakerna till nöden för att främja ett människovärdigt liv för alla. Diakoner och diakonissor samarbetar bland annat med socialvården, hälso- och sjukvården och andra organisationer.

I Vasa svenska församling som är värdförsamling för diakonidagarna arbetar fyra diakoner, en diakonissa och en diakoniassistent.

Fem kvinnor står framför altaret i en kyrka.
Maria Zuglian, Anna-Mari Bäckman, Ann-Kristin Bengs, Hanna-Maria Hakala och Susanne Blomqvist är med och arrangerar Forum för diakoni i Vasa 6–8.9.2023. Under dagarna hålls bland annat en kvällsmässa i Trefaldighetskyrkan.

Tilläggsuppgifter

Hanna-Maria Hakala
Hanna-Maria Hakala
ledande diakonitjänsteinnehavare
Rådhusgatan 13, vån. 2
65100 Vasa

Jag är socionom/diakon YH med tilläggsstudier i själavård. Även utbildad arbetshandledare. Jag har många års erfarenhet av diakoniarbete i olika församlingar och även erfarenhet inom barnskyddet och att jobba med ungdomar och deras familjer.

2023-08-31 08:09:00.0