Frida och Melvin gillar orgeln eftersom den har så många olika ljud

Frida och Melvin övar tillsammans på orgeln i Brändö kyrka. Det strömmar ut vackra toner ur den pampiga orgeln. För det mesta över de var för sig, men idag testar de lite inför en Orgeltrampkurs som ordnas i Vasa 19–21.4 som de ska delta i.

Två barn spelar på en kyrkorgel. I bakgrunden en kvinna.

Frida och Melvin övar på orgeln i Brändö kyrka under ledning av kantor Karolin Wargh.

Vasa svenska församlings kantor Karolin Wargh är Fridas och Melvins orgellärare. Hon kommer att leda Orgeltrampkursen tillsammans med Lisen Borgmästars, som är kantor i Jakobstads svenska församling. År 2023 hölls samma kurs i Jakobstad och då deltog både Frida och Melvin.

– Jag tyckte det var roligt, säger Melvin.

– Jag med, det är roligt för man får nya kompisar där, säger Frida.

En flicka och en pojke spelar på en kyrkorgel.
Frida och Melin övar oftas ensamma, men på Orgeltrampkursen kommer de att spela orgel tillsammans med varandra och andra kursdeltagare.

Frida, 9 år och Melvin 10 år har båda spelat piano och orgel i flera år, åtminstone fyra. De tycker att det är en fördel att ha spelat piano före man börjar med orgeln, men Karolin säger att det går jättebra att komma på kursen även utan förkunskaper.

– Med orgeln kan man experimentera mycket med klanger och man behöver inte kunna läsa noter, förklarar hon. Om man vill kan man sedan uppträda med en improvisation.

Med orgeln kan man experimentera mycket med klanger och man behöver inte kunna läsa noter.

Är det svårt att spela orgel?

– Det är roligt, men kan vara ganska svårt. Men inte så svårt om man spelat piano innan, säger Melvin, och får medhåll av Frida.

Vad är det bästa med orgeln?

– Det är roligt, det kommer så många olika ljud ur den, säger Frida.

Två barn spelar på en stor kyrkorgel. Bredvid dem står deras lärare.
Brändö kyrkas orgel är specialbyggd enligt förebild av 1800-talets franska orgelbyggare Cavaillé-Colle. Den anskaffes år 2003.

Övar på olika slags orglar

Orgelövningarna hålls oftast i Brändö kyrka men ibland också i Trefaldighetskyrkan och Sundom kyrka. Frida och Melvin tycker inte att det är så stor skillnad på orglarna i de olika kyrkorna.

– Den i Trefaldighetskyrkan har tre rader med tangenter, medan den i Brändö kyrka bara har två, berättar Melvin.

Barnhänder på en orgels tangeter.
Brändö kyrkas orgel har två manualer.

Oftast spelar de enbart på en av manualerna (raderna), men ibland använder de tangenter på alla manualer. Utöver tangenterna har orglarna också många pedaler. Frida och Melvin är så vana orgelspelare att de redan kan hantera både pedaler och tangenter.

– Jag tycker det är jätteroligt att se glädjen hos barnen, att de trivs med det de gör, säger Karolin. Det är kul att se resultat, att de går framåt.

Fyra barn kan spela på en gång

Orgeltrampkursen ordnas för att väcka ett intresse för orgelspel. Karolin tycker att det borde vara mera allmänt att spela orgel.

– Det är viktigt att låta barn och ungdomar spela orgel för det är så med alla instrument att man ska börja spela det redan som barn för att bli bra på det.

Karolin började spela piano som 7-åring och orgel som tonåring. Det var orgelns klang som lockade.

–  Det var nog klangen jag tyckte om. Det är som att hantera en hel orkester i ett instrument, skrattar Karolin.

Intensivt program

Det här är tredje gången som Orgeltrampkursen ordnas. Hittills har fem elever anmält sig men Karolin hoppas att några till anmäler sig.

Deltagarna delas in i två grupper efter ålder och kunskapsnivå.

– Om man är van kan man få spela egna stycken, men vi märkte i fjol att barnen tyckte att det var roligast att göra något tillsammans, eftersom de vanligtvis spelar så mycket ensamma, säger Karolin.

Vi märkte i fjol att barnen tyckte att det var roligast att göra något tillsammans.

Det blir ett intensivt program. Utöver musikundervisning, orgelspel och konserter ordnas skilt kvällsprogram på lördag kväll.

På lördag eftermiddag får deltagarna uppträda tillsammans med församlingarnas barnkörer på en barnkonsert som ordnas under Kyrkornas klingande vecka, 20.4 klockan 15 i Trefaldighetskyrkan.

– Då får de bland annat ackompanjerar körerna på den lilla kororgeln som finns framme i Trefaldighetskyrkan, berättar Karolin.

På högmässan söndag 21.4 klockan 13 i Trefaldighetskyrkan är det deltagarna i Orgeltrampkursen som ackompanjerar alla psalmer och uppträder också med orgelimprovisation.

Orgeltrampkursen 19–21.4

• Riktar sig till barn och unga som vill börja spela eller redan spelar orgel.
  • Deltagarna spelar tillsammans i grupp och solo, med och för varandra, improviserar och undersöker orgelns klangvärld och möjligheter.
  • Kursen är avgiftsfri, men deltagarna betalar för mat och eventuell logi.
  • Kursen inleds i Trefaldighetskyrkan fredag 19.4 klockan 18.00. Orgellärarna spelar och presenterar orgeln.
  • På lördag20.4 kommer kursen att vara på olika ställen under dagen och deltagarna medverkar i en barnkonsert i Trefaldighetskyrkan klockan 15.00 tillsammans med barnkörer och andra.
  • Kursen avslutas på söndag 21.4 med högmässa i Trefaldighetskyrkan klockan 13.00
  • Anmälan senast 5.4 via webbelankett

Länk till Orgeltramp anmälningsblankettenÖppna länk i ny flik

• Arrangörer är Domkapitlet i Borgå stift, Vasa svenska församling och Kyrkomusikerföreningen.

Tilläggsuppgifter

Karolin Wargh