Vasa svenska församling söker en kaplan

Vasa svenska församling söker en kaplan till Sundom kapellförsamling. Ansökan skickas till domkapitlet senast 8.5.2024 klockan 12.

Teddybjörn med prästkrage framför en gul träkyrka.

Vasa svenska församling söker en kaplan med ansvar för verksamheten i Sundom kapellförsamling. Kaplanen är också en del av församlingens konfirmandteam och teologiskt ansvarig för den kristna fostran för småbarn och skolbarn samt deras familjer.

Kaplanens huvudsakliga uppgifter är att ansvara för verksamheten inom Sundom kapellförsamling. Dit hör bland annat att hålla gudstjänster, förrättningar och andakter. Kaplanens arbetsinsats i området uppgår till 60 procent av den totala arbetsmängden för heltidsanställd.

Kaplanen är en del av Vasa svenska församlings konfirmandteam och teologiskt ansvarig för den kristna fostran för småbarn och skolbarn samt deras familjer.

Följande beaktas som en fördel:

• God organisationsförmåga och kännedom om kyrkans förvaltning.
  • Kännedom och erfarenhet av kristen fostran.

Enligt församlingens språkstadga är språkkravet för kaplaner utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och god förmåga att använda finska i tal och skrift.

Lön

Tjänsten är placerad i kravgrupp 603, grundlön 4 161,92 €/mån. – från 1.9.2024, grundlön 4 286,78 €/mån.

Prövotid

Prövotid 6 månader.

Tjänsteställe

Tjänstestället är Sundom prästgård, Skutnäsvägen 6, 65410 Sundom.

Ansökan

Kaplanstjänsten i Sundom kapellförsamling förklaras ledig att sökas senast 8.5.2024 klockan 12.00. Ansökan via domkapitlet i Borgå stift.

En tjänsteansökan till domkapitlet kan lämnas in elektroniskt, sändas per post eller föras till domkapitlet i Borgå.

En ansökan bör innehålla ett ansökningsbrev. Ur ansökningsbrevet bör framgå vem som söker och vilken tjänst, den sökandes kontaktuppgifter och möjliga motiveringar till ansökan. Ur ansökningsbrevet bör även framgå vilka handlingar som bifogas ansökan. Till ansökan bifogas utdrag ur prästmatrikeln.

Länk till domkapitlets webbplatsÖppna länk i ny flik

Tilläggsuppgifter

Mikael Forslund