Kyrkornas klingande vecka är församlingarnas nya musikkavalkad

Vasas evangelisk-lutherska församlingar bjuder under Kyrkornas klingande vecka på musikupplevelser på olika platser i Vasa från söndag till söndag 19–26.3. Alla församlingarnas körer och kantorer uppträder och samtidigt har publiken möjlighet att bekanta sig med församlingarnas olika utrymmen.

Kyrkornas klingande vecka FB evenemangsbanner.png

Kyrkornas klingande vecka är församlingarnas nya gemensamma konsertserie där totalt 13 körer, nio kantorer från Vasa svenska, Vasa finska och Lillkyro församlingar samt organist Santeri Siimes visar sitt kunnande. I utbudet finns brassmusik, gospel, barnmusik, traditionell körsång, klassisk musik, solo- och duettsång samt en orgelkonsert.

Det är fritt inträde till alla konserter, vid en del av konserterna säljs avgiftsbelagda programblad.

Kantor Dan Andersson är glad över satsningen och ser fram emot samarbetet mellan församlingarna.

– Det här är ett nytt inslag i församlingarnas musikliv och ett sätt för oss att visa vad vi har för utbud och att vi mår bra, säger Dan.

Serien inleds med blåsorkestermusikgruppen Vaasa brass konsert, följt av kören Sing the Joy som sjunger ungdomsmusik och gospel.

Blåsorkester uppställd i en kyrka.
Blåsorkestern Vaasa brass inleder konsertserien Kyrkornas klingande vecka.

– Sing the Joy sjunger i Uppståndelsekapellet som jag tycker är vår absolut bästa konsertlokal och passar utmärkt för sång. Där är bra akustik och det är rymligt.

Det mest familjära tillfället torde vara i Lillkyro kyrka där Sundomkören, Vähänkyrön kirkkokuoro och Familiakuoro uppträder. Dan beskriver körernas musik som blandad och inte alltför traditionell.

– Det mest lättsmälta gissar jag blir konserterna i Sundom kyrka, Lillkyro kyrka och Roparnäs kyrka. Musiken på dessa konserter är lättsam och lätt att ta till sig, fortsätter Dan.

Kör uppställd mot en grå stenvägg.
Huutoniemen kirkkokuoro sjunger i Sundom kyrka 21.3.
Kör står och sjunger framför en orgel.
Också Vasa kyrkokör uppträder i Sundom kyrka 21.3.
Kör som sjunger i en kyrka.
Sundomkören uppträder i Lillkyro kyrka 23.3.

Torsdagen den 24 mars uppträder kantorerna Monica Heikius, Dan Andersson, Karolin Wargh, Johanna Välimäki, Tarja Viitanen, Sini Usmi, Arto Ristolainen och Valtteri Tuomisto i Trefaldighetskyrkan. Konserten är en mångsidig helhet med musik som ligger församlingarnas kantorer nära hjärtat och där också kantorernas egna kompositioner får klinga.

Personer som sitter i kyrkbänkar.
Vasas evangelisk-lutherska församlingars kantorer. Uppifrån, från vänster: Valtteri Tuomisto, Monica Heikius, Arto Ristolainen. Tarja Viitanen, Dan Andersson, Karolin Wargh, Johanna Välimäki, Marika Myllymäki. Foto: Camilla Andersson.

Barnens fest i Roparnäs kyrka är en konsert som passar precis alla. Där uppträder församlingarnas barnkörer i en stor och glad sångfest.

– Barnkonserten är en av veckans höjdpunkter och jag ser mycket fram emot den.

På barnkonserten uppträder församlingarnas barnkörer i en stor och glad sångfest.

Orgelkonserten med Santeri Siimes riktar sig till mera erfarna och nyfikna konsertbesökare eftersom det är en renodlad orgelkonsert utan sång.

– Santeri Siimes är en renommerad organist och välkänd i musikkretsar och det blir säkert en högklassig konsert, tror Dan.

Sist ut är Nuorisokuoro Merina som är en ambitiös kör med klassisk damkörsrepertoar. Sångarna är i åldern 10 till 18 år.

Ungdomar vid en strand en vinterdag.
Nuoriskuoro Merina som avslutar konsertserien  sjunger klassisk musik.

Programmet för Kyrkornas klingande vecka

19.3 klockan 19.00 Trefaldighetskyrkan FÖRSTA KONSERTEN
Vaasa Brass, dir., Tarja Viitanen, Jimi Järvinen orgel. Programblad 10 euro.

20.3 klockan 19.00 Uppståndelsekapellet
Sing the Joy, dir., Sini Usmi

21.3 klockan 19.00 Sundom kyrka
Vasa kyrkokör, dir., Dan Andersson Vasasan kirkkokuoro, dir., Arto Ristolainen Huutoniemen kirkkokuoro, dir., Valtteri Tuomisto

22.3 klockan 19.00 Trefaldighetskyrkan
Kantorerna i Vasa svenska församlings och Vaasan suomalainen seurakunta

23.3 klockan 19.00 Lillkyro kyrka
Sundomkören, dir., Monica Heikius Vähänkyrön kirkkokuoro, Familiakuoro, dir., Marika Myllymäki

24.3 klockan 19.00 Brändö kyrka
Santeri Siimes orgel. Programblad 10 euro.

25.3 klockan 15.00 Roparnäs kyrka BARNENS FEST
Gaudium sonos, dir., Sini Usmi, Piccoli Gaudium Sonos, dir Johanna Välimäki, Gerby-Mickarna, dir., Karolin Wargh, Sundom skolkör, dir., Monica Heikius, Vähänkyrön lapsikuoro, dir., Marika Myllymäki

26.3 klockan 19.00 Trefaldighetrskyrkan MATER DEI
Nuorisokuoro Merina, dir., Tarja Viitanen Sini Usmi piano, Jimi Järvinen dir. Programblad 10 euro.

Länk till konsertserien i evenemangskalendern

Ta kontakt

Dan Andersson